ژانویه 8, 2018
بسم الله الرحمن الرحیم معنای پرهیز و تفاوت آن با اجتناب صحبت راجع به پرهیز بود. دو مطلب داریم یکی پرهیز کردن و دیگری اجتناب ورزیدن از خوردن چیزی که ضرر دارد. این دو با هم متفاوت هستند. بحث پرهیز خوانده شد و تمام شد اما مسئله ای باقی مانده است و آن اینکه ترک چیزی که ضرر دارد همان پرهیز است یا پرهیز چیز دیگری است؟ پرهیز همان ترک خوردن چیزی است که ضرر دارد منتهی با یک قید و آن در زمان بیماری است. مثلا برای کسی گوشت گاو یا شکر و یا گوشت شتر ضرر دارد و شخص بیمار هم نیست ولی مثلا چون مزاج او گرم […]
ژانویه 8, 2018
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: درمان با حرام – استفاده از حرام در ظاهر بدن درمان با حرام ما الان دنبال حکم شرعی نیستیم بلکه فقط میخواهیم بدانیم آیا با حرام درمان محقق میشود یا نه؟ مستفاد از روایات این است که درمان با حرام به خصوص با خمر ممکن نیست. روایاتی داریم که میفرماید انسان ناچار نباید خمر بخورد زیرا به ضرر و تشنگی میافزاید. در این زمینه سه دسته از روایات وجود داشت: مفاد یک سنخ از روایات این است که خداوند متعال هر چیز حرامی را در موقع ناچاری حلال کرده است. سنخ دیگر از روایات میفرماید که خداوند در چیز حرام درمان قرار نداده است. سنخ […]
ژانویه 8, 2018
بسم الله الرحمن الرحیم اگر کسی اعتقاد پیدا کند که این آب درمان است، درمان میشود. آب که درمان نیست ولی چون اعتقاد دارد، آب خوردن هم برای او درمان میشود. اگر شخصی اعتقاد پیدا کند که خاک مثل تربت امام حسین(ع) درمان است، درمان میشود. کسی به شیخ حسنعلی نخودکی مراجعه میکرد و میگفت که همسر من بیمار است. شیخ به او میگفت خودت انجیر بخور و همسر او خوب میشد. این ها فقط و فقط اعتقاد و باور است. مسئله اعتقاد به درمان، اختصاص به طب اسلامی ندارد بلکه در طب امروزی غربی ها این مسئله را فهمیده اند به همین جهت بر دنیا حاکم شده اند. داروهای […]
ژانویه 8, 2018
بسم الله الرحمن الرحیم صحبت راجع به طب اسلامی و معتقدیم که طب اسلامی با طب های موجود از ریشه تفاوت جدی دارد. علل و اسباب بیماری ها و حکمت بیماری ها و جهت های دیگر متفاوت است. چرا انسان بیمار میشود؟ در طب امروزی جواب این است که بیمار شدن انسان یک اتفاق است که به بدشانسی تعبیر میکنند. بیماری یک امر اتفاقی است که هیچ حکمتی ندارد. و حال آنکه هیچ کاری و هیچ اتفاقی در این دنیا بدون حکمت و بدون اشراف دقیق محقق نمیشود. بنابراین همه بیماری ها حکمت و دلیل دارد و انسان اتفاقی بیمار نمیشود. خداوند انسان را عبث و بیهوده بیمار نمیکند پس […]