اهداف عملیاتی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَ الْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ (2) إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)

 

نخستین گام؛ ایجاد باور و ایمان قلبی

خداوند متعال: «در دین هیچ اجباری نیست. و راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزی استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنوایِ داناست.» [لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (256)] [قرآن کریم، سوره بقره]

اول؛ تبیین و تفاهم

  1. شناسایی اولیاء؛ یعنی افرادی که مردم به واسطه ارتباطات مؤثر اجتماعی از ایشان حرف شنوی دارند.
  2. تفاهم در مورد مفهوم سلامت در دولت اسلامی و روش تحقق آن در جامعه‌ی اسلامی با آنان. این تفاهم بر اساس نیاز و سؤال بالفعل مردم در زمینه سلامت شکل می‌گیرد.
  3. استفاده از ظرفیت تاثیرگذاری آنان بر مردم.

اولویت در شناسایی و انتخاب این اولیاء، افراد دارای تحصیلات حوزوی مانند؛ امامان روستا و محلات هستند.

  1. اقناع و تبیین عمومی توسط اولیای اجتماعات گوناگون مانند؛ امامان روستا و محلات برای مردم بر اساس نظام مقایسه‌ی ما بین سلامت از منظر اسلام و تمدن غرب، با تشکیل جلسات گفتگو در سطح اجتماع با محوریت مساجد.
  2. ایفای نقش جدیدی به عنوان «مبلّغ سلامت» توسط این اولیاء.

خداوند متعال: «مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند...» [وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ...(۷۱)] [قرآن کریم: سوره توبه]

دوم؛ تعارف

امیرالمؤمنین علی عليه ‏السلام: «درباره هر چه مى‏خواهيد از من بپرسيد قبل از آنكه مرا نيابيد.» [ثُمَّ قَالَ ع سَلُونِي [عَمَّا شِئْتُمْ‏] قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي‏] [كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 712]

  1. تفاهم و تبیین موضوع منجر به سؤال می‌شود.
  2. شناسایی پرسش‌گرانِ حقیقت‌جو در جلسات تبیین عمومی مفهوم سلامت.
  3. ارتباط و جذب این افراد به عنوان اشخاصی است که جلوتر از دیگران با سلامت در دولت اسلامی ارتباط برقرار کرده‌اند. چرا که پرسش، از نشانه‌های درگیرشدن شخص با موضوع است.

این افراد اغلب از فعالان مؤثر و کنشگران اجتماعی بوده که اشتیاق زیادی به کسب علم و آموختن داشته و به صورت مشخص با مطرح کردن سؤالات گوناگون از دیگر اقشار اجتماع مشخص می‌گردند.

تشکیل جلسات گفتگو و تبیین عمومی بهترین روش شناسایی ایشان می‌باشد.

سوم؛ تعلیم

امیرالمؤمنین علی عليه ‏السلام: «ای کمیل؛ به راستى كه اين قلب‌ها به مانند ظرف‌هايند، و بهترينشان فراگيرنده‏ترين آنها است، آنچه به تو مى‏گويم از من گوش دار، مردم سه دسته‏اند: دانشمند الهى و آموزنده راه نجات و عوام ناس؛ كه در پى هر بانگى مى‏دوند و با هر بادى به سوئى روند، نه به نور دانش روشنى يافتند تا راه برند، و نه به سوى دژى استوار شتافتند تا نجات يابند.» [إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا احْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ النَّجَاةِ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُل‏ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ فَيَهْتَدُوا وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ فَيَنْجُوا‏] [تحف العقول، النص، ص: 169، الغارات (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 89]

  1. ارتقای علمی و تربیت پرسش‌گرانِ حقیقت‌جو با اصلاح نظام تعلیم و تربیت محقق می‌شود.
  2. ساختار این نظام شامل؛

الف. رعایت تقوا

ب. سؤال و طلب

ج. هجرت

د. سکوت و دقت کامل شنونده

هـ . حفظ در ذهن

و. یاداشت‌برداری برای نشر

ز. گفتگو و مباحثه

ح. در نهایت رسیدن به مقام ایمان توسط پرسش‌گر است.

  1. پس از شناسایی و ایجاد ارتباط با پرسش‌گران و احیای نظام صالح تعلیم و تربیت برای ایشان، این افراد در قالب «سفیر سلامت» ایفای نقش خواهند کرد.

دومین گام؛ اقدام و عمل

خداوند متعال: «مَثَل کسانی که [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مکلّف گردیدند] آن گاه آن را به کار نبستند، همچون مَثَلِ خری است که کتابهایی را بر پشت می‌کشد. چه زشت است وصف آن قومی که آیات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمی‌نماید.» [مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمين (5)‏] [ قرآن کریم: سوره جمعه]

  1. تحقق یا عمل به علمی که حالا به صورت ایمان قلبی در سفیر سلامتِ تعلیم دیده، ظهور پیدا کرده است و از اقدامات فردی آغاز و تا اقامه و احیای آن به صورت اجتماعی ادامه پیدا می‌کند.
  2. نمونه‌سازی برای الگوسازی از اقدامات؛

الف. فردی؛ مانند جویدن غذا توسط خود شخص

ب. خانوادگی؛ مانند تغییر نمک خانوار

ج. اجتماعی؛ مانند تأسیس فروشگاه محصولات سالم

موارد فوق نتیجه تطبیق ذهنیت و عینیت است.

  1. در نهایت این نمونه‌های هر چند خُرد و محدود اجرایی، توسط دیگران الگوبرداری خواهد شد.

 

سومین گام؛ توصیه و ترویج

پیامبر عظیم‌الشأن اسلام صلی الله علیه و آله: «چهار چيز بر هر عاقل و خردمندى از امّت من واجب است. گفته شد: اى پيامبر خدا! آن چهار چيز كدام‏اند؟. فرمودند: «گوش فرادادن به علم، نگهدارى، عمل و نشر آن». [أَرْبَعٌ تَلْزَمُ كُلَّ ذِي حِجًى مِنْ أُمَّتِي قِيلَ وَ مَا هُنَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ اسْتِمَاعُ الْعِلْمِ وَ حِفْظُهُ وَ الْعَمَلُ بِهِ وَ نَشْرُهُ] [كنز الفوائد، ج‏2، ص: 107. أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص: 81 . بحار الأنوار (چاپ بيروت)، ج‏2، ص: 24]

  1. تبلیغ برای ترویج حداکثری مفهوم درست سلامت در جامعه با عاملیت سفیران سلامت و رسانه‌ها در سه سطح؛

الف. توصیه و تبیین فردی و چهره به چهره

ب. تبین و ترویج عمومی

ج. ترویج هنری با استفاده از بستر رسانه ها و شبکه های اجتماعی

 

  1. احیای نظام امر به معروف و نهی از منکر برای تحقّق کامل تبلیغ و نشر تولیدات محتوایی.
  2. احیای نظام امر به معروف و نهی از منکر با محتوای سلامت؛ از صحت جسمی آغاز و با سعادت انسانی تداوم می‌یابد.
  3. سفیر سلامت باید دارای شخصیتی مؤثر در اجتماع، ذی‌نفوذ و دارای ولایت در جمعی هرچند کوچک باشد تا امر به معروف و نهی از منکر او مؤثر باشد.

 

شاخص ارزیابی

شاخص ارزیابی دولت اسلامی برای سنجش سلامت در جامعه‌ی اسلامی؛

  1. کاهش مراجعات پزشکی
  2. عدم وابستگی به دارو و تجهیزات پزشکی

این شاخص به صورت دقیق، متضاد توسعه‌ی غربی مبنی بر گسترش تجهیزات پزشکی به عنوان شاخص توسعه‌یافتگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *