مصائب غربالگری اجباری⁉️

دکتر سولماز پیری، متخصص زنان و زایمان: بالا بودن عدد NT فقط احتمال وجود مشکل را مطرح می‌کند و صد درصد نیست. حتی گاهی بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد مشکلی وجود ندارد و آب پشت گردن جنین بعد از مدتی خودبه‌خود جذب می‌شود. این‌که بچه‌ای را با آزمودن غربالگری مثبت سقط کنیم، اشتباه است. یادمان باشد غربالگری با آزمودن تشخیصی تفاوت دارد. بر اساس نتیجه مثبت آزمودن غربالگری نمی‌توانیم و نباید تصمیم به سقط بگیریم و این کار در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود.

بالا بودن عدد NT فقط این احتمال را مطرح می‌کند و به ما هشدار می‌دهد که جنین را دقیق‌تر بررسی کنیم، حتی اگر همه‌چیز خوب نشان داده شود، نمی‌توانیم به مادر بگوییم صد درصد، کودکت سالم خواهد بود چون عقب‌ماندگی ذهنی، تا کودک به دنیا نیاید و به‌اصطلاح معاینه نشود، صد درصد قابل‌تشخیص نیست و در سه ماه اول فقط برای پیش‌بینی آن سعی می‌کنیم.

آبان ماه سال ۹۵ در نامه جمعی از پزشکان به وزیر بهداشت مطرح شد:

آقای وزیر چرا غربالگری‌های دوران بارداری، برای تمام مادران در زمان وزارت شما برخلاف متون تخصصی پزشکی اجباری می‌شود درحالی‌که تنها زنان بارداری که بیش از ۳۵ سال سن داشته و یا سابقه‌ی بیماری ژنتیکی خاصی در خود یا خانواده داشته باشند، نیاز به غربالگری دوران بارداری دارند. اجباری کردن این روند منجر به هزینه‌های هنگفت روحی، مالی و روانی برای خانواده‌ها درراه فرزند آوری شده بعلاوه بسیاری از بارداری‌های سالم را نیز در معرض سقط غیرقانونی قرار می‌دهد.

#غربالگری

#فرزند آوری

#سقط_جنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *