کرامت نان در اسلام

پیامبر (صلی الله علیه و اله) میفرماید: از گرامیداشت نان آن است که هرگاه سفره پهن شد، منتظر غذای دیگری نشود. (و خوردن را آغاز کند تا غذای دیگر برسد)

 
پیامبر (صلی الله علیه و اله) فرمود: از موارد احترام به نان آن است که دست خود را با آن پاک نکنید و از خوردن آنچه از غذا (و سفره) میریزد، باکی نداشته باشید.
 
نان را با کارد و چاقو نبرید.
 
هرگز روی آن پا نگذارید.
 
هیچگاه (برای وارسی نان) همانند درندگان، آن را بو نکنید.!
 
فضل بن یوسف گوید: نزد امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) طایفه بودم، ظرف غذایی آوردند که تکه نانی زیر آن گذاشته شده بود! حضرت فرمود: به نان احترام بگذارید و آن را زیر ظرف غذا قرار ندهید، و به من فرمود: به غلام بگو: این نان را از زیر ظرف بر دارد.!
 
پیامبر (صلی الله علیه و اله) فرمود: هرگاه نان و گوشت برایتان آوردند، ابتدا با نان شروع کنید و پس از سد جوع گوشت را بخورید.
 
قرص های نان را شمارش نکنید! تا برکت آن از بین نرود و اساساً، نان از کالاهایی است که شمارشی به فروش نمیرود، بلکه باید آن را وزن کرد.
 
نانوا هرگاه خمیر درست کرد، روی خمیر را با پارچه ای بپوشاند تا چشم نخورد و یا چشم ناپاک به آن نیفتد.
 
زنان روستایی، هرگاه در مطبخ خود مشغول پخت نان می شدند، به احترام نان، پابرهنه اطراف بادیه خمیر و سفرهٔ مخصوص ارد و خمیر راه می رفتند. بچه ها را از کنار آن دور می کردند، روی خمیر را می پوشاندند، سفرهٔ مخصوص آرد و خمیر را پس از اتمام کار، با احترام در جای مناسب، دور از محل خواب و استراحت قرار می دادند و با آن معامله شیء مقدس داشتند.
 
هرگز رو به سفره پا دراز نکنید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *