نائب‌ رئیس مجلس دکتر مسعود پزشکیان: طرح تحول سلامت خلاف سیاست‌ های کلی مقام معظم رهبری و قانون است

نائب‌ رئیس مجلس دکتر مسعود پزشکیان: طرح تحول سلامت خلاف سیاست‌ های کلی مقام معظم رهبری و قانون است

نائب‌ رئیس اول مجلس شورای اسلامی دکتر مسعود پزشکیان در خصوص طرح تحول سلامت توضیح داد:

زمانی که وزارت بهداشت و درمان این طرح را نوشت و در کمیسیون ارائه دادند، موافق نبودم و نظرم این بود که در صورت اجرایی شدن با مشکل مواجه خواهد شد. در بحث با کارشناسان مربوطه دلایلم را گفتم. بارها در کمیسیون در این خصوص صحبت شد. همینطور در جلسات خصوصی با دکتر هاشمی در این باره صحبت کردم.

پزشکیان تصریح کرد: نظرم بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته در دنیا و کشورهایی که این راه را رفته و برگشته بودند، این بود که دولت کل اعتبارش را هم بدهد نخواهد توانست این راه را تا آخر برود. از اول معلوم بود این روند از نظر علمی درست نیست. از نظر قانون برنامه پنجم و سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری فرموده بودند این طرح خلاف قانون‌های زیادی داشت.

وی اذعان کرد: ما با وجود اعلام نظراتمان راجع به طرح تحول سلامت در کمیسیون تنها بودیم و در مجلس هم پولی دستشان آمده بود و داشتند خرج می‌کردند.

 پزشکیان: طرح تحول سلامت موجب ایجاد اختلافات درآمدی ۱۰ الی ۴۰ برابری بین طبقات و صنوف مختلف پزشکی می‌شود

نماینده مردم تبریز در خصوص اشکالات این طرح شرح داد: اینکه از مریض پول نگیریم خوب است، اما باید بتوانیم این روند را ادامه بدهیم. ایراد این طرح موجب ایجاد اختلافات درآمدی ۱۰ الی ۴۰ برابری بین طبقات و صنوف مختلف پزشکی می‌شود.

وی تبیین کرد: سقف درآمد در دانشگاه‌ها ۸۰ میلیون و بعضی ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، اما در بیرون و تعرفه‌های خصوصی این‌گونه نیست و چه بسا عده‌ای به درآمدهای ۵۰۰ میلیون تومان یا ۱ میلیارد برسند. در این چهارچوب برخی هم ۲ الی ۵ میلیون در می‌آورند. فاصله بین این مبالغ بسیار زیاد است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص دیگر اشکالات این طرح اظهار کرد: در واقع سیستمی طراحی شده است که از نظر علمی در آن ناهنجاری وجود دارد. از یک طرف مکانیسم‌های پرداخت آن معضلی در سیستم ایجاد کرده است و از طرف دیگر پولی برای ادامه این روند وجود ندارد. چنانچه پول این طرح فراهم شود دیگر نمی‌توان هیئت علمی وزارت علوم را قانع کرد با پنج یا شش میلیون تومان تدریس کند.

پزشکیان: با طرح تحول سلامت نظام مالی و نظام رفتاری دانشگاه‌ها و آموزش کشور به هم می‌ریزد

وی اشاره کرد: در حقیقت با طرح تحول سلامت نظام مالی و نظام رفتاری دانشگاه‌ها و آموزش کشور به هم می‌ریزد.

نماینده مردم تبریز با اشاره به بند ۵ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تأکید کرد: خارج از سطح‌بندی و ارجاع پرداخت به هیچ‌وجه نباید انجام بگیرد. در حالی که در طرح تحول سلامت خارج از سطح‌بندی و ارجاع پرداخت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر توقعاتی را در جامعه ایجاد کرده‌ایم که منابع ما با این توقعات همخوانی ندارند. ما سرویسی را در بهداشت و درمان به جامعه تبلیغ می‌کنیم که در اروپا و امریکا ارائه می‌شود، اما سرانه بهداشت و درمان در امریکا ۹ هزار دلار و ایران خصوصی و دولتی با هم ۴۰۰ دلار است. در نهایت ما به عده‌ای خدماتی در سطح امریکا می‌دهیم و به عده دیگری نخواهیم توانست هیچ خدماتی بدهیم و بنابراین حذف می‌شوند.

پزشکیان به‌طور خلاصه یادآور شد: چنانچه همان چهارچوب برنامه را که سطح‌ بندی، ارجاع، پزشک خانواده، (guide line)، تجمیع منابع و تخصیص بر اساس خرید راهبردی و پرداخت عملکردی را انجام می‌دادیم اشکالات موجود به وجود نمی‌آمدند.

وی اذعان کرد: مکانیسم پرداخت در روند ما بر اساس عدالت نیست. اگر صادقانه با مردم سخن بگوییم واقعیت این است که حقم نیست درآمدم ده برابر کسی باشد که در این جامعه زندگی می‌کند، اما متأسفانه این‌گونه است. همه هم شریک و دست در دست هم هستیم، اما موقعی که از ما مطالبه می‌شود چیز دیگری را مقصر جلوه می‌دهیم.

پزشکیان: طرح تحول سلامت خلاف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون است

نایب رئیس مجلس تأکید کرد: طرح تحول سلامت خلاف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون است.

وی در پاسخ به این سئوال که «چه کسی باید جلوی این را بگیرد؟» خاطرنشان ساخت: وظیفه‌ام این است که آگاهی بدهم قوه قضائیه! مجلس! صدا و سیما! دولت! همگی دارید راه را اشتباه می‌روید. اگر اینها نخواهند تغییر کنند من چه کاری می‌توانم بکنم؟ برای درست شدن مملکتمان باید منِ نوعی بپذیریم که حقم نیست که این‌طوری است.

نماینده مردم تبریز در خصوص طرح تحول سلامت خبر از تغییر آن طی جلسه‌ای با دکتر هاشمی، معاونین جدیدش و چند تن از رؤسای دانشگاه‌ها داد و افزود: البته روند کار کند است.

وی در پایان گفتگو راه‌حل را بازگشت به قانون برنامه دانست و گفت: باید بر اساس پولمان سفره پهن و توقع ایجاد کنیم. باید عدالت را در مکانیسم‌های پرداخت و رفتارها اعمال کنیم. با بی‌عدالتی در سیستم حتی کسی که درآمد ۳۰، ۴۰ میلیونی دارد ناراضی است، چون چشمش به کسی است که درآمد ۳۰۰، ۴۰۰ میلیونی دارد و همین‌طور الی آخر. در قانون نوشته شده است، اما در اجرا علل مختلفی وجود دارد که نتوانستیم نظارت را تکمیل کنیم.

همچنین شامگاه هفتم آذر در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در خصوص طرح تحول سلامت، اظهار کرد: در اجرای طرح پزشک خانواده چهار هدف را دنبال می‌کردیم که نخستین هدف این طرح آن بود که هیچ انسانی نباید از دید مسئول مملکت پنهان شود و کیفیت خدمات باید در همه نقاط کشور یکسان باشد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: در زمانی که عهده‌دار وزارت بهداشت و درمان بودم، شاهد بودم که جنازه مردم به‌دلیل اینکه صاحب متوفی پول برای ترخیص نداشت، از بیمارستان ترخیص نمی‌شد و این موضوعات از هزاران فحش برای من بدتر بود.

وی از انصاف سخن به میان آورد و بیان کرد: این چه قانونی است که، وقتی به مردم می‌رسد، می‌گوییم نداریم اما به خودمان که می‌رسد وجود دارد!؟ اگر پول هست، باید برای همه باشد و برعکس؛ نمی‌شود برای عده‌ای شغل و امکانات وجود داشته باشد و برای عده‌ای دیگر وجود نداشته باشد؛ این بی‌عدالتی است و امام زمان (عج) برای گسترش عدالت خواهند آمد.

پزشکیان، مکانیزم پرداخت را یکی از مشکلات طرح تحول سلامت دانست و بیان کرد: معتقدم برای ما مسئولین و سیاستمداران، فوق لیسانسی که رفتگری می‌کند یک فحش است. سیستمی که در آن اختلاف درآمد بین پزشک با پزشک و پرستار با پرستار و ... وجود داشته باشد، عدالت{عادلانه} نیست.

وی از لزوم طرح تحول درمان سخن گفت و ادامه داد: درمان در همه دنیا حساب و کتاب دارد، پیشگیری همواره بهتر از درمان است.

پزشکیان عنوان کرد: شهرهایی مانند تهران، تبریز و کرمان نشانه بی‌عدالتی هستند. چگونه است که تهران همه منابع مملکت را می‌خورد اما در شهرهای کوچک‌تری همچون کرمان مردم باید منتظر گوشه‌ای از این امکانات باشند و این عین بی‌عدالتی است.

وی با اشاره به این‌ که عدالت ممکن است به نفع ما نباشد و انسان‌هایی که درد ندارند انسان نیستند، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شده که آدمی که بی‌ عدالت‌تر است را زرنگ‌تر می نامند و نماینده‌ای در اذهان مردم بهتر دیده می‌شود که بتواند در مجلس حق دیگر شهرها را بگیرد و به حوزه خود ببرد! در حالی‌ که در هیچ جای دنیا این موضوعات زرنگی نیست بلکه بی‌ عدالتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *