تدابیر هنگام سفر در اربعین۱

::: آنفولانزا و سرماخوردگی شدید :::
نکته اول: روزهای اول پیاده‌روی ممکن است یک عرق شدید بر بدن ظاهر گردد و پس‌ازآن احساس خستگی پدید آید در این حالت یک‌باره این عرق خشک‌شده و سرماخوردگی پدید می‌آید. وقتی عرق می‌کنید هرکجای بدن خشک شود ایرادی ندارد ولی شانه‌هایتان را بپوشانید. اگر شانه سرما بخورد همه بدن سرما می‌خورد. پس یک چفیه‌ای یا... روی شانه‌ها بیندازید. نکته دوم: غالبأ انواع ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی از طریق دست و یا خوردن و آشامیدن وارد بدن می گردند بنابراین جهت جلوگیری از ورود و یا تجمع آ نها موارد زیر پیشنهاد می گردد:
روزانه چند عدد برگ نعناع یا برگ شِوید و یا برگ  اکالیپتوس به‌آرامی بجَوید. برگ درخت اکالیپتوس معمولأ در طول مسیر پیاده‌روی یافت می‌شود. کف دودست و انگشتان در طول روز با چند قطره سرکه یا عرق نعناع استریل کنید. قبل از هر وعده غذایی مقداری نمک بخورید. بعد از هر وعده غذایی یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری سرکه میل کنید. هر شب قبل از خواب " آب + عرق نعناع" را ترکیب کرده و 5تا 7 مرتبه استنشاق نمایید. در طول مسیر از ماسک بهداشتی استفاده نمایید. در صورت بروز آنفولانزا یا سرماخوردگی علاوه بر رعایت موارد مذکور، دستور زیر را اجرا کنید:
یک قاشق غذاخوری از دم‌نوش گیاهی بسته سلامت را در یک لیوان ریخته و بر روی آن آب جوش بریزید و پوششی بر سطح آن بگذارید سپس ۱۰ دقیقه صبر نمایید و بعد با مقداری عسل میل کنید. این دم‌نوش را هر ۸ ساعت تکرار نمایید. در حالت خوابیده قرار گیرید سپس خود را شدید گرم بگیرید تا خوب عرق کنید. تعریق یکی از بهترین روش‌های درمان سرماخوردگی است.

::: سردردها :::
بیشتر سردردها ناشی از وجود نوعی ترافیک در بدن ، خصوصاً محیط معده و روده‌هاست. یکی از عوامل این سردردها، این است که زیارت کنندگان، به دلیل کمبود سرویسهای بهداشتی ، مشکل در اجابت مزاج دارند.ا گر شروع سردرد از پیشانی است دستمال آغشته به سرکه یا آبلیمو را به پیشانی بمالید، درد تسکین پیدا  می کندا گر شروع سردرد از پشت سر است مالیدن اسانس نعناع یا عرق نعناع روی پیشانی بسیار مؤثر است. همچنین ماساژ یا بادکش ناحیه کتف‌ها پیشنهاد درمانیخوبیست.

::: اسپاسم (گرفتگی) عضلانی :::
راه پیشگیری:
۱
اجازه ندهید خستگی به  یک‌باره بر شما غلبه کند؛ قبل از ایجاد خستگی استراحت کنید. ۲ پیاد هروی را به‌آرامی شروع کنید و همچنین برای توقف به‌آرامی پیاد هروی را کُند و متوقف نمایید. ۳ در صورت امکان در روز اول پیاد هروی، زیاد پیاد هروی نکنید.
راه درمانی:
۱
وقتی اسپاسم در قسمت ران پا و ساق ایجاد می‌شود، هیچ‌چیز به‌اندازه ضربه زدن به کفِ پا، اسپاسم را درمان نمی‌کند. ۲ چند قطره از روغن ماساژ بسته سلامت را بر روی عضو ریخته و ۱۰ دقیقه ماساژ بدهید و سپس حرکت کِششی انجام بدهید بعدازآن با پارچه یا باند کشی آن را گرم بگیرید.

::: انواع  تب‌ها  :::
۱ یک قاشق غذاخوری از دم‌نوش گیاهی بسته سلامت را در یک لیوان ریخته و بر روی آن آب جوش بریزید و پوششی بر سطح آن بگذارید سپس ۱۰ دقیقه صبر نمایید و بعد با مقداری عسل میل کنید. این دم‌نوش را هر 6 ساعت تکرار نمایید. ۲ شربت عسل میل نمایید. ۳ با آب سرد پاشویه نمایید. ۴ چنانچه تب همراه با سرماخوردگی و گلودرد نباشد از محلول سرکه و آب سرد میل نمایید. ۳ تا ۵ عدد سیب‌درختی ی کجا میل کنید.

::: عرق‌سوز :::
۱ مقدار کمی عسل را به مواضع عرق‌سوز شده بمالید. (هیچ‌چیز مانند عسل برای عرق‌سوز مفید نمی‌باشد.) ۲ چند قطره از روغن ماساژ بسته سلامت را با عسل ترکیب کنید و به موضع عرق‌سوز بمالید.

::: درمان خستگی :::
۱ پاها را در حوضِ "آب + نمک" قرار دهید.(معمولاً این حوضچه‌ها در طول مسیر تعبیه‌شده است). ۲ کتف و کف پاها و کف دست‌ها ا گر به‌طور صحیحی ماساژ داده شود خستگی از بدن رفع می‌شود.

::: ترک پا :::
چند قطره از روغن ماساژ بسته سلامت را با عسل ترکیب کنید و به موضع ترک بمالید.

::: تاول پا :::
راه پیشگیری:
۱
کفش مناسب بپوشید. ۲ قبل از شروع هر بار پیاد هروی کف پاها را با روغن ماساژ بسته سلامت چرب نمایید.
راه درمان:
در صورت بروز تاول موضع را عسل بمالید و ۳۰  دقیقه صبر کنید سپس پاها را شستشو نمایید.

::: اسهال :::
۱ ا گر آب زیادی از بدن دفع شده باشد، بهترین درمان آن ترکیب " آب + نمک + عسل " است. ۲ ا گر اسهال از عفونت و یا سردی گوارش باشد عرق نعناع، جویدن و یا دمنوش خودِ نعناع هم مفید است. ۳ ا گر اسهال از گرمی زیاد باشد "ماست یا کته و ماست" بهتر است. نوشیدن یک لیوان مخلوط عرق نعناع + دوغ هم بسیار مفید است.

::: یبوست :::
۱ هرروز صبح و آخر شب شربت عسل میل کنید. ۲ مواظب باشید تشنگی بر شما غلبه نکند، مرتب آب بیاشامید.

::: گرفتگی صدا :::
۱ از آشامیدن آب یخ و تنفس هوای سرد پرهیز گردد. ۲ شربت عسل"عسل+ آب گرم" در هنگام پیاد هروی به‌آرامی نوشیده شود. ۳ یک قاشق غذاخوری از دمنوش گیاهی بسته سلامت را در یک لیوان ریخته و بر روی آن آب جوش بریزید و پوششی بر سطح آن بگذارید سپس ۱۰  دقیقه صبر نمایید و بعد با مقداری عسل میل کنید.

::: شپش زدگی موها :::
مقداری سرکه به سر مالیده شود.

::: دندان‌درد :::
۱ نمک را داغ‌کرده، داخل کیسه‌ای ریخته و از بیرون بر روی آن قسمتی که دندان‌درد می‌کند بگذارید. ۲ غرغره کردن جوشانده تخم اسپند دردهان بسیار مؤثر است.

 ::: نارسایی تنفسی :::
۱ در طول مسیر از ماسک بهداشتی استفاده نمایید. ۲ دود اسپند فضا را استریل می‌کند، استشمام دود اسپند باعث می‌شود که آلودگی‌ها اثر نکند و عفونت احتمالی را به‌طورکلی مرتفع کند؛ ضمن اینکه قوت و نیروی روانی و نشاط هم می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *