مسکن یا خوابگاه؟! هدف یازدهم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ چیست؟

مسکن یا خوابگاه؟! هدف یازدهم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ چیست؟

فوری و مهم

هدف ۱۱ سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در قالب  آئین‌نامه  اجرائی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار پی گیری می‌شود/ برخی کارشناسان تفاوت تولید مسکن و ایجاد محله موردنظر اسلام را نمی‌دانند!!

با نگاه استظهاری و فقهی یکی از مسائل بسیار مهم مرتبط با نهاد خانواده، مسئله محل سکونت خانواده است. ویژگی‌های محل استقرار خانواده هم شامل ویژگی‌های کالبد و فیزیک خانه است و هم شامل محیط همسایگی و به‌اصطلاح محله استقرار خانه است.

در طرح‌های معیوبی مانند بافت‌های فرسوده و بازآفرینی‌های شهری  و به‌صورت کلی در سیاست‌های بهسازی و نوسازی شهری تحقیقاً هر دو شرط خانه خوب نادیده گرفته می‌شود. 

به‌عنوان‌مثال مقام مسئولی می‌گوید که قصد دارند چند هزار واحد مسکن در سال تولید کنند و فقط از تأسیسات رو بنائی و زیر بنائی  و دسترسی‌ها، مقاومت، انرژی و ... سخن می‌گوید و توجه ندارند که مثلاً در بخش ویژگی‌های ساخت مسکن مهم‌ترین ویژگی درونی مسکن فرح‌زا و واسع بودن مسکن است و همچنین توجه ندارند که تشکیل محیط‌های خوابگاهی و فاقد هویت محله‌ای منشأ گسست روابط انسانی و گسترش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی است.

البته آئین‌نامه‌ی اجرائی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار -که برای اجرای مواد ۵۹ و ۶۱ و ۶۲ بـرنـامـه شـشـم تـوسـعـه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ به تصویب هیئت‌ وزیران رسیده و توسط آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ‌شده است- به مفهوم محله اشاره نموده است؛ ولی تعریف صحیحی از محله را مبنا قرار نداده  و در واقع به دنبال تحقق هدف۱۱ سند توسعه پایدار۲۰۳۰ مبنی بر دستیابی به شهرسازی  پایدار است. بر اساس نگاه استظهاری و فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی در محله یا محیط همسایگی ایجاد و تقویت تَعَرُّف زمینه بهبود شرایط زندگی خانواده‌ها را ایجاد می‌کند و این مهم هم وابسته تام به تدوین و اجرای دقیق شناسنامه مشاغل محله‌ای است. وابستگی تَعَرُّف به‌نظام مشاغل محلی مفهوم و مسموعِ کارشناسی حاکم بر وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه نیست...

حجت‌الاسلام علی کشوری- قم ۴ شهریور ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *