پروفسور کرمی افزود: «دولت آمریکا نمیخواهد برچسبگذاری واقعی این محصولات را انجام دهد ولی بهدلیل فشار مردم و رسانهها مجبور به برچسبگذاری تراریختهها هستند اما در برچسبگذاری محصولات دستکاریشده ژنتیکی یا تراریخته بهجای GMO قرار است از کلمه زیستمهندسیشده Bioengineered استفاده کند که برای بسیاری از افراد مبهم است و این سؤال پیش میآید که چرا آنها نمیخواهند برچسب این محصولات بهصورت واضح و شفاف باشد؟ چرا دولت آمریکا از اینکه بگوید این محصولات GMO یا تراریخته است، فرار میکند؟».
وی به سلامتنیوز گفت: «برچسبگذاری تراریختهها بهشیوه جدید در آمریکا با برچسب این محصولات در اروپا متفاوت است؛ اگر از کسی در اروپا یا آمریکا بپرسید Bioengineered چیست، معنی دقیق آن را نمیدانند البته میدانند این کلمه بهمعنی مهندسیشده است ولی معنی دقیق آن را نمیدانند؛ عدهای از مردم آمریکا در سایت نظرسنجی راجع به نام این محصول نظراتشان را نوشتهاند "چرا نام این محصولات را در برچسبگذاری GMO یا NON GMO ننوشتهاید و از بارکدی بهنام QR بارکد کیو.آر. که بارکدی دوبعدی است استفاده کردهاید؟"».
کرمی با بیان اینکه سومین اشکال در مقررات جدید برچسبزنی تراریخته آمریکا این است که محصولاتی را که با استفاده از فناوریهای جدید دستکاری ژنتیکی تولید شدهاند در این مقررات قرار نداده است، گفت: «اکنون فناوری مهندسی ژنتیک و تراریختهها وارد نسل چهارمشان میشوند و تکنولوژی مهندسی ژنتیک در حال توسعه و پیشرفت است، شاید خیلیها نمیدانند برنج طارم مولایی ایران که 20 سال پیش در فیلیپین تراریخته شده با فناوری قدیمی نسل اول مهندسی ژنتیک تراریخته شده است، این تکنولوژی اکنون رسیده به فناوریهای نوین موسوم به ویرایش ژن و جالب اینجاست که آمریکا این را در مقررات جدید خود حذف کرده است».
وی خاطرنشان کرد: «پس دولت آمریکا عمداً سه نقص جدی در برچسبگذاریها مرتکب شده است؛ خطای اول این بود که اسم این محصولات را بهجای GMO گذاشتهاند Bioengineered، خطای دوم این است که بهجای درج آرم ساده و شفاف از یک آرم مبهم که تصویرش را در زیر میبینید با کلمه مخفف BE بهجای GMO و بارکد دوبعدی استفاده کردهاند و سومین خطا این است که تکنولوژیهای جدید ویرایش ژن مهندسی ژنتیک را از لیست تراریخته بودن، حذف کردهاند چون میگویند اینها دستکاری ژنتیکی نیستند. البته من قبول دارم در این محصولات ژن خارجی در داخل محصول الحاق نمیشوند مانند تراریختههای نسل قدیمی مثل برنج تراریختهشده طارم مولایی ایران که ژن BT بیگانه در آن وارد شده است ولی حتی با ویرایش ژن هم بهمعنای این نیست که محصولات تراریخته نیستند پس تراریخته هستند و باید برچسب زده شود حال با کدی مشخص شود این با ویرایش ژن است نه الحاق ژن بیگانه، باید خریدار بداند».
وی با ابراز اینکه در سایت نظرسنجی آمریکا درباره تراریختهها تنها سههزار نفر در نظرسنجی شرکت کرده و کامنت گذاشتهاند، گفت: «این تعداد کامنت نسبت به جمعیت 300میلیونی آمریکا بسیار کم است که این نشاندهنده این است که جامعه آمریکا هم آگاهی لازم از محصولات تراریخته ندارند، چون کمپانیهای تراریخته نمیگذارند، چون رسانههای آمریکا تحت کنترل لابی تراریخته است و نمیگذارند به مردم در این زمینه اطلاعرسانی شفاف شود».
کرمی افزود: «جالب اینجاست که در این کامنتها اکثریت بر یک نکته تأکید دارند که "چرا اطلاعات شفاف به مردم در زمینه تراریختهها نمیدهید؟ چرا بارکد دوبعدی برای این محصولات بهجای آرم مشخص میگذارید؟" که این نشاندهنده آگاهی بالای گروه نظردهنده نسبت به محصولات تراریخته است، حال ما چقدر حساسیم در واردات تراریخته؟ کشت تراریخته را ممنوع کردیم چرا واردات را ممنوع نکردیم و افزایش دادیم؟ حال به هر دلیل هم وارد میکنید، چک کنید، در مبدأ، در گمرک، صرفاً اظهارنامه کافی نیست. بعد به مردم شفاف بگویید چه تراریختهای وارد شده؟ برای چه؟ خوراک دام؟ روغنکشی؟ خوراک مردم؟ برچسب شفاف بزنید. به مردم اطلاعرسانی شفاف کنید. مردم را محرم بدانید. چرا اروپاییها و ژاپن و کره اینقدر برای حقوق مردمشان ارزش قائلند ولی در کشور ما نه؟».
وی با انتقاد از شیوه برچسبزنی روغنهای تراریخته در کشورمان گفت: «اطلاعات مربوط به تراریخته بودن این محصولات اولاً فقط در برخی برندها زده شده نه همه، ثانیاً بسیار ریز نوشته شده بهعنوان مثال مینویسند کلزای دستکاریشده ژنتیکی و نمینویسند محصول تراریخته و آرم هم ندارد. بسیاری از افراد در ایران نمیدانند معنی دستکاریشده ژنتیکی چیست. جالب اینجاست که بهروی برخی دیگر از روغنهای نباتی که تراریخته هستند درج نشده که تراریخته هستند و از این فقدان آگاهی مردم سوءاستفاده میکنند و کسانی هم که اندکی درباره تراریختهها اطلاعات دارند بهسراغ روغنهایی میروند که بهروی آن اطلاعات تراریختهبودنش درج نشده است در حالی که آنها هم تراریخته است و این یک تقلب و فریب است و مراکز نظارتی و حمایت از مصرفکننده باید جداً ورود کنند. قانون برای همه یکسان است».
استاد دانشگاه علوم پزشکی با انتقاد از فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامگذاری محصولات تراریخته، گفت: «فرهنگستان، اسم این محصول را تراژن گذاشته در حالی این کلمه حتی از تراریخته هم سختتر است و باید کلمهای ساده انتخاب کنند که مردم عادی هم متوجه آن شوند؛ در ایران هم بهمانند آمریکا یک عده نمیخواهند مردم درباره این محصولات چیزی بدانند و حتی به ما تهمت سیاسیکاری میزنند در حالی که ما بحث علمی میکنیم».
وی با تأکید دوباره بر اینکه «ما مخالف تراریختهها نیستیم»، گفت: «میگوییم اگر راست میگویید تمام قوانین و مقررات و آزمایشات و ارزیابیهای خطر را در مراکز مستقل نه مراکز وابسته به منفعتداران تراریخته انجام دهید و ناظر مستقل نظارت کند و اگر تأیید شد من خودم اولین نفری هستم که آن را قبول میکنم، اما هنوز که سلامت آنها تأیید نشده است چرا به سر سفره مردم و غیرقانونی آوردید؟ الآن که خود اینها میگویند 20 سال است که مردم محصولات تراریخته مصرف میکنند، و ما تازه 5 سال است که متوجه شدهایم در سفره ما محصولات تراریخته است و از لحظه آگاهی اطلاعرسانی کردیم بعد همین گروه ما را متهم میکنند "پس 20 سال گذشته کجا بودید؟"، میگوییم بهخدا نمیدانستیم».
وی در پاسخ به اینکه آیا این اقدام آمریکا برای تغییر نام تراریختهها در برچسبگذاری این محصولات مخالف پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا نیست، گفت: «آمریکا کاری با پروتکلها ندارد و هیچ معاهدهای را اجرا نمیکند و خود را بالادست قوانین میداند در حالی که در قوانین کارتاهنا اصل بر احتیاط است، اصل احتیاط یعنی چیزی را که حتی احتمال خطر در آن میرود نباید مصرف کنیم اما آمریکا به هیچکدام آن عمل نمیکند همانطور که از معاهده محیط زیست هم خارج شد.
وی افزود: «آمریکا بدترین رژیم در حوزه تراریختهها را دارد. (FDA) سازمان غذا و داروی آمریکا حتی این محصولات را آنالیز نمیکند و هرچه را کمپانی سازنده درباره محصول ادعا کرده میپذیرد در حالی که در اروپا سازمان (EPA) آژانس حفاظت محیط زیست اروپا محصولات تراریخته را آنالیز میکند و مقررات سختگیرانهای دارد چون سلامت مردم برای آنها بسیار مهم است اما آمریکا تحت لابی کمپانیهای عظیم است و رابطه مستقیمی بین مونسانتو و سازمان غذا و داروی آمریکا وجود دارد و اسناد آن هم منتشر شده که رییس مونسانتو رییس بخشی از FDA آمریکا شده است».
وی با طرح این پیشنهاد که وزارت بهداشت با احترم به نظر شهروندان باید سایتی را برای ارسال نظرات مردم درباره تراریختهها راهاندازی کند، گفت: «چرا وزارت بهداشت ما سایتی برای نظرسنجی از مردم درباره محصولات تراریخته در نظر نمیگیرد؟ باید یک نظرسنجی از مردم شود که چند درصد از مردم واقعاً میدانند که محصولات تراریخته چیست؟ وزارتخانههای جهاد کشاورزی و بهداشت، آیا نظر مردم ایران درباره تراریختهها اصلاً برایتان اهمیت ندارد؟ اما لازم است از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تشکر کنیم که تا کنون 3 بخشنامه برای اجرای برچسبزنی تراریخته به صنایع غذایی صادر و رسانهای شده، این بخشنامهها بهفاصله دو ماه هم ابلاغ شده در مورد برچسبزنی ولی ما منتظر اجرایی شدن آنها هستیم».
پروفسور کرمی افزود: «وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی هم میتوانند کار نظرسنجی از مردم درباره تراریختهها را انجام دهند. درست است که مجری برچسبگذاری محصولات در یک حوزه خاصی سازمان غذا و دارو و در یک حوزه دیگر سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی است ولی چون مجری سلامت کشور وزارت بهداشت است چرا برای نظرات مردم احترام قائل نیست و از مردم درباره تراریختهها نظرسنجی نمیکند؟».
وی با اشاره به یک نظرسنجی از مردم کشورمان درباره تراریختهها گفت: «در چندین نظرسنجی گستردهای که درباره محصولات تراریخته از مردم کردیم 87 درصد، 88 درصد و حتی 93 درصد مردم در این نظرسنجیها مخالف مصرف تراریختهها بودند».
وی در پایان خاطرنشان کرد: «هرچند معتقدم که تحقیقات علمی در زمینه تراریختهها باید بهشدت ادامه پیدا کند و ما نباید از فناوریهای نوین حوزه تراریخته عقب بمانیم اما فعلاً باید واردات و کشت آن را ممنوع کنیم؛ متأسفانه در ایران واردات این محصولات بهطور گسترده انجام میشود و هرچند کشت این محصولات ممنوع است و مجوزی صادر نشده ولی مشخص نیست شاید بهصورت پراکنده و غیرقانونی صورت میگیرد بنابراین لازم است آزمایشات میدانی چه در محصولات وارداتی چه داخلی انجام گرفته و بهطور شفاف به مردم اطلاعرسانی شود».
پرفسور کرمی: ما این برچسب ساده و گویا را برای ایران پیشنهاد میکنیم:
1 دیدگاه
سلام .
ممنون از ارائه محتوا
اشکالات فنی متعددی برای نشان پیشنهادی وجود دارد.
تنها وجود رنگ متمایز، کمک چندانی به نمایش سریع علامت نمی کند.
در ابعاد کوچک طرح مخدوش می شود.
فونت بکار رفته نیز قابلیت نمایشی صحیحی ندارد.
علامت تعجب مفهوم دیگری دارد و جایگاه ان در ذهن مخاطب متفاوت است. رنگ قرمز هم بعنوان رنگ مفهومی تاکیدات خاص خود را دارد و این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد میکند ک این محصول قابل قبول نیست.
و موارد جزئی متعدد که مربوط به بخش چاپ می شود.